mikroporady

czyste powietrze1 8576

Pliki Cookie

Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia komfortu podczas jej przeglądania. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami swojej przeglądarki internetowej. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz jednak we własnym zakresie zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej decydujące o używaniu plików cookies.

 

Odwiedza nas 208 gości oraz 0 użytkowników.

Projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do dzieci, rodziców, dziadków, kadry nauczycielskiej w niewielkich miejscowościach. Główne cele projektu: nauka poprawnej polskiej wymowy, praca nad głosem, pokonywanie nieśmiałości i stresu, niwelowanie barier środowiskowych, integracja międzypokoleniowa, a także rozwój kreatywności, podstawowa edukacja teatralna, nabywanie umiejętności i wiedzy w niekonwencjonalny sposób. Podczas realizacji projektu Godka Krakowska spotykaliśmy się z nauczycielami i młodzieżą podkrakowskich szkół. Proponowane przez nas zadanie jest odpowiedzią na problem, z którym mieliśmy do czynienia, zdiagnozowany przez miejscowych nauczycieli jako kompleks, nieśmiałość, wyciszenie wynikające z kultury komputerowej, złe wzorce - mowa o komunikacji werbalnej, niechęci do używania głosu, stresie związanym z wypowiedzią na forum klasy, szkoły i każdym innym. Chcemy temu przeciwdziałać angażując aktorów i lingwistę, organizując warsztaty, pokazy i konkurs.

„Niechętnie otwierają usta, mówią pod nosem, niezrozumiale i często niepoprawnie. To problem dotyczący wielu, nie tylko młodych ludzi. To "wyciszenie" jest powodem trudności w przełamywaniu barier i nawiązywaniu kontaktów w nowych miejscach - w szkołach, w pracy. Często niepowodzenia w nauce spowodowane są wstydem, stresem związanym z publicznym występem. Bardzo liczymy na wsparcie dorosłych - rodziny i nauczycieli - ponieważ praca nad poprawnością wymowy wymaga stałej uwagi. „Jakoż też z łaski bożej nie bardzo jest czym się chlubić, gdyż niedbalszych ludzi nie masz, jako Polacy, a co by się w swym języku mniej kochali” - to słowa Mikołaja Reja, niestety wciąż aktualne. Sytuację pogarsza komputer i brak czasu na rozmowy w domu. Dbanie o kulturę języka jest niezwykle ważne i coraz trudniejsze, dlatego w tej kwestii muszą zgadzać się i współpracować wszyscy. „Sprawność mówienia oddaje nieocenione usługi w nabywaniu nowej wiedzy, w określaniu własnego stanowiska, w dyskusji i polemice, w najrozmaitszych sytuacjach życia prywatnego i publicznego: w działalności politycznej i społecznej, w kręgu zawodowym, towarzyskim, przy nauce i zabawie." - prof. Z. Klemensiewicz. Nikt nie lubi mruków, lubimy śmiało, głośno i wyraźnie mówiących ludzi. Dobra komunikacja werbalna jest podstawą sukcesu.

Główną częścią projektu są warsztaty prowadzone przez aktorów, specjalistów od wymowy, emisji, dykcji, interpretacji. W każdej szkole pracują dwie grupy - dziecięca i dorośli - ćwicząc poszczególne elementy z wykorzystaniem technik aktorskich. Są też zajęcia wspólne, na których łącząc nabyte umiejętności, uczestnicy przygotowują razem prezentację dla społeczności lokalnej. Wszyscy przygotowują się do udziału w konkursie na najlepszego oratora roku, ucząc się wybranych tekstów literatury polskiej.
Podczas spotkania z językoznawcą uczestnicy dowiedzą się jakie najczęściej popełniają błędy, jakie są naleciałości regionalne, co wynika z kontaktu z komputerem i niektórymi programami telewizyjnymi, na co zwracać uwagę, czego unikać, gdzie szukać odpowiedzi w razie wątpliwości; wykonają specjalną skrzynkę na własne "łamańce językowe" i powołają "Pogotowie Językowe", które będzie aktywne także po zakończeniu warsztatów na terenie każdej ze szkół objętych projektem. Pogotowie będzie odpowiadać na pytania dotyczące niuansów języka.
Planujemy spotkania z ludźmi sukcesu, artystami, którzy słyną z pielęgnowania polskiej mowy i pięknie mówią w ojczystym języku. Mogą być wzorem dla uczestników projektu. Motywować do wytrwałej pracy.
Powstanie reportaż, który będzie emitowany przez TV regionalną oraz zostanie zapisany na płytach i przekazany wszystkim współorganizatorom projektu w celu udokumentowania i utrwalenia dobrych praktyk. Będzie tam m.in. relacja z konkursu i zapis spotkań warsztatowych, które powinny być inspiracją dla podejmowania dalszych działań w zakresie pracy nad kulturą języka w szkołach i domach.

WSPÓŁORGANIZATORZY:

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Szczodrkowicach
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Cianowicach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Świętej Jadwigi w Naramie
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II w Sułoszowej
Szkoła Podstawowa im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Owczarach
Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka w Skale
Centrum Kultury Sportu i Rekreacji w Skale

ZAJĘCIA:

CIANOWICE – poniedziałki – 17.00-18.30
NARAMA – wtorki – 15.30-17.00
OWCZARY – poniedziałki – 15.15-16.45
SKAŁA – środy – 14.20-15.50
SUŁOSZOWA – piątki – 16.00-17.30
SZCZODRKOWICE – piątki – 13.45- 15.15

INSTRUKTORZY:

BEATA PALUCH – emisja, trening aktorski, interpretacja
MARIA ZARYCKA – kształcenie słuchu
JULIUSZ CHRZĄSTOWSKI – trening aktorski i interpretacja
BOLESŁAW BRZOZOWSKI – wymowa
KAZIMIERZ SIKORA - konsultacje językowe

Projekt realizuje Stowarzyszenie Bene Tibi dzięki dotacji ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego w ramach Programu Edukacja Kulturalna i wsparciu Fundacji PZU. 

Gmina Sułoszowa - ulice